Log på Markedsindex.dk   
Opret blog   
Markedsindex.dk Markeder Butikker Debat Blogs
   Du er her: Markedsindex.dk -> Blogs -> Tilbud & Tips -> Få 3 gratis håndværkertilbud allerede i dag
   Failed to display blogItem. Current BlogItemId [2038]
Erik Hansen
 | 
Oprettet 1. February 2019 kl. 12:55
 | 
0 kommentarer
 | 
Tip en ven

Få 3 gratis håndværkertilbud allerede i dag

Mod nye tider - bilen begynder at sætte en ny dagsorden Til særlige arbejder af mere end lokal karakter kunne amter og kommuner søge vejfondsmidler, som fordeltes efter en prioritering fra overvejinspektøren. 1910 var ikke et mærkbart brudår, men det er alligevel dette år, der markerer begyndelsen til en ny æra i vejnettets historie. En anden følge af den for samtiden at se tætte tilbud biltrafik var, at der i 1913-1914 blev skabt en række indfaldsveje til København gennem de forstadskommuner, der nu var ved at få en egentlig forstadsbebyggelse. Det er egentlig her, at begyndelsen til den moderne byplanlægning blev lagt. Der måtte planlægges veje, før forstæderne bredte sig, for at undgå, at der skulle skæres ind gennem allerede bebyggede områder eller køres ad uhensigtsmæssige tilbud omveje. Allerede mellem 1894 og 1898 købte Københavns Kommune arealer op i Utterslev og Emdrup Kommuner. København traf aftale med Frederiksberg Kommune i 1898 for at sikre vedligeholdelsen af Nordvestvejen ud af hovedstaden. Der udstedtes herefter de næste år flere indlemmelseslove. Og kommunen udskrev en gade- og bebyggelsesplankonkurrence. Resultatet blev dog kun brugt til inspiration. Bilen havde, da den først blev driftsikker og betalelig for menigmand, en fordel i sin fleksibilitet. jernbanenettet kunne ikke nå alle afkroge og forudsatte ofte videretransport over en vis strækning. Desuden tillod driftsøkonomien for store tilbud som små baner ikke meget hyppige frekvenser for afgangene. Noget kunne kompenseres ved de mange rutebilsforbindelser, der opstod efter 1910. Men bilen gav ud over fleksibiliteten også brugeren den forlokkende følelse af selv at bevæge transportmidlet. Da bilbølgen begyndte at rulle tilbud, var det kun økonomiske omstændigheder og krigen, der kunne holde væksten tilbage. Der er dog grund til først at hæfte sig ved et område, hvor der skete en meget betydelig mængde vejanlæg, nemlig gadeanlæggene i de hastigt voksende byer. Asfalt blev første gang anvendt i Danmark i København på Bredgade ved Østre Landsret i 1885 og nogle år efter på Strøget. Der blev lagt brolægning i mange gader. Sporvognene, både de hestedrevne og siden de elektriske, krævede relativt jævne gadebelægninger. Urbaniseringen skabte mange nye gader. Andre gader fik helt nye funktioner. Man kan tænke på brokvartererne i København, hvor Nørrebrogade, Smallegade og Vesterbrogade blev en kombination af radiale tilførselsveje fra det åbne tilbud land ind til byen og forretningsgaderne. Jagtvej-Pile Alle og Nordre Fasanvej blev ringgader, der bandt Østerbro til Nørrebro og Vesterbro. Man skal ikke skildre årene fra 1885 til 1910 som stillestående for vejenes vedkommende. Gadenettet bør tælles tilbud med, ligesom der for eksempel skete en betydelig udvikling i brokonstruktionerne.


0 kommentarer


Du skal være logget ind for at skrive en kommentar


Indtast brugernavn

*

Indtast password

*
 
Glemt dit password? Opret et login her

Tilbud & Tips

Se mere om bloggeren Erik Hansen

Her blogger Erik hansen om stort og småt - blandt andet om Tilbud og Tips til at spare penge på internettet :-)

Gå til bloggen Tilbud & Tips

Læs min blog


Seneste indlæg

Til blogindlæget Få 3 gratis håndværkertilbud allerede i dag

Få 3 gratis håndværkertil...

Mod nye tider - bilen begynder at sætte en ny dagsorden T...

Til blogindlæget De østjyske markeder med gode tilbud

De østjyske markeder med ...

I 1784 kom der 57 rejsende til marked i Århus, mens talle...

Til blogindlæget Få 3 gratis tilbud på billig advokat

Få 3 gratis tilbud på bil...

Generelt om ophør af ægteskab Selv om et betydeligt an...


Arkiv